|
||||||||
Ze zijn dezer dagen vrij zeldzaam, de nieuwe platen waarop vijftien tracks worden geplaatst. “Bristol County Tides” van de Amerikaanse zangeres en songschrijfster Annie Keating uit Brooklyn, New York is zo’n album waarvan we gedurende vijftien liedjes in totaal een uurtje kunnen genieten van begin tot einde. Wij hebben een exemplaar van deze nieuwe cd in de bus gekregen maar we vernamen heel recent dat de voorziene release van het album op 16 april werd uitgesteld tot 4 juni wanneer u deze plaat zelf in de betere platenzaak zal kunnen aanschaffen. We wachten echter niet tot dan om u wat meer over “Bristol County Tides” en over Annie Keating te informeren. Zij heeft ons in de voorbije jaren namelijk meermaals verblijd met haar platen. Bij ‘Rootstime’ vond ik in ons rijke archief lovende recensies terug van haar albums “Belmont” uit 2008, “Water Tower View” uit 2010, “For Keeps” uit 2013, “Make Believing” van eind 2014, “Trick Star” uit de zomer van 2016, de vijf songs op de EP “Ghost Of The Untraveled Road” uit 2018 en de zes songs tellende EP “Can’t Stand Still” van eind 2019. De muziekvakpers spreekt al jaren over een vergelijking tussen het werk van Annie Keating met dat van toppers als Gillian Welch, Bonnie Raitt, Patty Griffin, Lucinda Williams en Emmylou Harris. Dat de lat der verwachtingen daarmee wel heel hoog gelegd wordt voor haar nieuwe plaat “Bristol County Tides” zal dan ook wel niet echt verbazen. Zij wisselt in haar liedjes vlotjes van folk over country naar rock, muziekgenres die vaak worden samengevat onder de algemene noemer ‘Americana’. Oordeelt u misschien zelf door even naar de twee video’s bij deze recensie te luisteren. Het zijn registraties van de song “Marigold” en een live vertolking van het nummer “Blue Moon Tide”. Maar daarmee hebben we zeker nog niet het beste werk van haar plaat “Bristol County Tides” te horen gekregen. Het wordt in haar liedjes soms intiem en persoonlijk, maar er zijn ook boodschappen van liefde en hoop terug te vinden in de nummers op deze cd. De muzikanten die Annie Keating bij de opname van dit album in de studio hebben begeleid zijn drummer Steve Williams, toetsenist Todd Caldwell en producer Teddy Kumpel die meespeelt op akoestische en elektrische gitaren, basgitaar, banjo en mandoline. Daarnaast zijn er ook enkele gastmuzikanten die een bijdrage afleveren op accordeon, piano en pedal steelgitaar. Uit het ruime aanbod van vijftien songs selecteren wij als de mooiste tracks de uptempo gebrachte liedjes “Third Street” en “Marigold”, de walsende songs “Hank’s Saloon” en “Doris” en “Lucky 13” naast de mooie ballads “Kindred Spirit”, “Nobody Knows”, onze favoriete song “Half Mast”, de ingetogen gezongen liedjes “Kindness”, “Song For A Friend” en ‘Shades Of Blue” en de heel toepasselijke albumafsluiter “Goodbye”. De muzikale loopbaan van Annie Keating begon in 1992 en bijna dertig jaar later brengt ze met haar tiende studioalbum misschien wel haar allerbeste werk uit haar carrière die al die jaren al zo schitterend was. Het zegt heel veel over hoe we “Bristol County Tides” willen beoordelen: subliem, prachtig, heerlijk met warme en sfeervolle liedjes die ons zeer blij kunnen maken in deze tijden van quarantaine en lockdown. Onze welgemeende dank daarvoor, beste Annie! (valsam)
|
||||||||
|
||||||||